Assalamualaikum :)

Saya banyak tulis pasal gadis tomboy dan lelaki lembut bukan nak suruh org tiru yg buruknya, tp tiru la yg baiknya. Xsemua benda nampak dgn mata kasar, guna mata hati dan jgn ambil ssuatu keputusan dan tindakan ikut hati, tp bfikir seiring dengan ilmu dan akal.

Please jgn tpengaruh dgn benda yg xsepatutnya ye, rasanya kalau pandai mbaca, mesti pandai menilai mana baik mana buruk, kan.. muahx syg sume !

*Jom add friend kat FB, Arisa Eriza :) hee, tqsm *

Rabu, 29 September 2010

DOWN3.. naikkan balik smangat itu ok!

hehe aku nak mengarut lagi tp mengarut benda b'faedah yakni mberikan motivasi. ini aku cekup drpd blog iMotivasi n aku tambah n ubah ikut suka aku ok. tpulang pd korang nak trima atau x ;)

ok mula skali, hidup ni mmg lah akan ada masanya kita naik & jatuh. kan? sama la macam aku. cthnya, kkadang aku dapat komen ttg novel aku yg baik2 belaka, xkurang jugak yg mengata @ m'hina kan? masa tu la mood aku akan jatuh & aku pun akan down.

situasi yg sama macam korang yg kadang2 down xtentu pasal kan. blh jadi terasa dgn kkawan, frust & penat study, bosan ngadap buku sejarah (ada jugak hehe), kehilangan org yg disayangi & jugak rasa tsisih. aku paham sume ni sbb aku juga mnusia, harus la penah melalui kan. jadinya sini aku nak bagi korang cara2 utk release kan tension yg wat korang down tu. ada beberapa cara yakni :

1. HOBI - apa hobi korang? tgkap gambar, memancing, mnulis, bsukan atau apa2 yg korang buat masa korang bosan atau utk isi masa lapang, korang wat la masa korang tgh down. wat dgn spenuh hati, jgn paksa diri kalo xnak, karang tambah stres jgn marah aku pulak. ini boleh mengalihkan perhatian kita drpd pkir benda yg buatkan kita down utk sementara

2. CERITA PADA SESEORANG - bila stres, cari lah sesorang yg rapat dgn kita cthnya kawan atau mak ayah atau sapa2 yg dapat memahami. crita apa yg korang rasa pada dia. sebolehnya cari la sorang yg blh faham situasi kita, yg blh mjadi p'dengar yang baik, bukan seorang yg suka menyampuk or ketawakan orang. karang ada jugak yg kena cepuk xppasal kann

3. TULIS & CONTENG DALAM KERTAS THEN GUD BYE KERTAS - amik sehelai kertas, then tulis dalam kertas tu apa yang buat korang down. cthnya, korang bengang dgn sapa2 jela yg m'ganggu ketenteraman korang, amik pen n tulis n conteng lah ssuka ati dalam kertas tu sampai puas hati then keronyokkan then buanglah dalam tong smpah. pam dalam tandas pun ok *yeke? tsumbat lubang tandas tu aku xtau tp aku penah try, xda jadi pape pun hehe so blh la korang try*

4. ISTIGHFAR & INGAT ALLAH SENTIASA DGN KITA - ini aku tambah. manusia mmg fitrah semulajadi nya wajib dekat dgn tuhan, sebab drpd sebelum lahir lg kita dah janji dgn Allah yg Dialah tuhan kita kan. jadinya apa yg blaku semua kehendak Dia, jangan tanya kenapa jadi macam ni, kalau lah aku xwat camtu, kenapa, apa, mengapa and segala, sebabnya apa yg Tuhan dah susunkan utk kita adalah yg tbaik wlaupun kita xsedar, walaupun kita cuma rasa itu keburukan semata2, tp pcayalah sebenarnya itu akan mberi kita kebaikan pada masa hadapan

jgn salahkan Tuhan atas apa yg tjadi, mana tahu itu sbnarnya salah kita? cthnya, knapa aku gagal dalam exam ni, padahal aku dah cuba buat bsungguh2, knp n mengapa?? sebabnya kita diajar utk xbputus asa & bangkit drpd kegagalan itu. org yg lemah & gagal ialah bila dia gagal, dia akan terus jatuh & xakan cuba bangkit lg. tu la sbbnya byk kes bunuh diri skrgni, sbb dia rasa dia dah xda harapan utk hidup dgn baik. x, itu semua hasutan syaitan. jgn pcaya!

bila down, bykkan istighfar, syaitan suka org yg down2 ni sbb masa ni la dia akan cucuk jarum utk wat kita lebih bdosa. cth *sori la byk cth plak* kita mengandung anak luar nikah *nauzubillahi min zalik* then bf kita xnak tggjawb n suruh gugurkan anak tu or else dia akan tglkan kita. kita syg bby tu, tp kita kena buang dgn bf kita, famili pun xnak trima, then kita dgr bisikan " aku dah penat, aku dah gagal, hidup aku dah musnah! aku patut pergi mati jerrrr!!" haa masa ni la syaitan datang bkepul2 dgn smangat wajanya menguatkan lagi hasrat kita nak mati then kita pun g terjun bangunan. kalau ada payung terjun xpa, ini xda. pk lah balik, kita dah bdosa besar, knp nak tambah lg dgn wat dosa lain lagi?? jgn, mgkin apa yg kita pk p'akhir hidup kita sbnarnya hanya 1 pmulaan? mn kita tau kann??

jadinya sblum buat ssuatu pkara, pk dulu masak2, jgn sampai tsilap langkah. sekali tsilap, jgn salahkan diri, ambil itu sbg iktibar & panduan utk lebih memajukan diri ^^ insyaallah semuanya akan jadi lebih baik, mintak tolong pada Dia, sbab Dia pernah b'firman "mintalah padaKu, nescaya akanKu perkenankan" - alQuran

5. SENTiASA TANAMKAN MOTIVASI & REFRESH OTAK - bila kita down, fikir positif. knp kita ada di situ n knpa kita kena hadapi semua ni? kita kuat macam superman bila Allah turunkan ujian pada kita. sbabnya Allah bagi kita ujian setara dgn kemampuan kita. fikirlah, kalau kita xda duit, kita xdapat belikan isteri atau adik atau mak kita rantai or hadiah ms besday mereka, tp org lain ada yg lagi teruk drpd kita. yg melepak tidur tepi longkang, yg makan kena cari dalam tong sampah, yg pakai baju yg sama tiap hari, adakah kita lg teruk drpd tu? sekurang2nya kita masih boleh duduk atas kerusi bukak internet n baca blog or cek fb (buktinya korang tgh mbaca kan?)

ingatlah kalau kita susah, xkan selamanya kita susah. kalau kita senang xkan selamanya kita senang. semua bgantung pada diri kita sndiri nak senang atau nak susah. tapi jgn sesekali menyesali apa yg kita dah buat, walhal kita yang pilih apa yg kita nak buat *sila belajar ttg qada & qadar lebih mdalam supaya faham apa itu af'al Allah wa af'al ibad*

6. MENANGIS LAH - kalau itu lebih menenangkan. ada orang kata 'ciss, apa kes aku nak nangis, aku mmg xmacho la kalau menangis' jgn kata macam ni. jgn kata kita xboleh menangis sebab bila menangis kita akan nampak kusam & xcantik *ini pemikiran seorang makcik pengasas kosmetik*. haish, salah pmikiran macam ni. bagi aku, menangis tu sgt baik utk kesihatan. korang xcaya? ok fikir logik kawan2. bila kita sedih, kita tahan, darah akan naik ke kepala kalau kita xrelease kan n ttibe je boleh mati katak sebab darah tgi or tkena strok. salah satu cara nak release tension dgn menangis. nangis, selagi tu xmnjejaskan prestasi kita. drpd kita tahan utk nampak macho, tau2 esok masuk berita 'arisa eriza mati katak sebab tlalu marah' matila kan statement brita macam tu. sapa yg nak weh? xnak aku. nauzubillah!

tp bila aku suh menangis, jgn la menangis sampai bbulan2 lamanya. sampai kan anak pun xterurus, study, makan n tidur terabai sebab dok fokus nak menangis sbb aku kata menangis lah kann. mana blh, ngis kejap2 suda la. ngis sampai JGN MJEJASKAN PRESTASI ANDA. haa caps tu kawan2 so ia mmg penting

jadinya utk malam ni, ini jela yg aku t'pk pun dan yg sempat aku cedok dpd blog itu yakni blog http://www.imotivasi.com/ *blog ke? tah aku pun xtau blog ke laman web haha mati la buta IT* apa pun kawan2, aku suka sgt nak bgtau ayat yg glamer sgt ni

" kita harapkan langit cerah sampai petang, tapi hujan di tghari, tapi kita xtau lepas hujan, Allah akan bagi kita pelangi yg cantik"

mdalam maksud dia kan? renungkan lah, i.allah hidup kita akan lebih bahagia & ceria ^^ "sabar itu indah..." - alQuran, jadi bsabarlah kerana Allah bersama orang2 yg sabar. sekian, terima kasih ^^

Tiada ulasan: