Assalamualaikum :)

Saya banyak tulis pasal gadis tomboy dan lelaki lembut bukan nak suruh org tiru yg buruknya, tp tiru la yg baiknya. Xsemua benda nampak dgn mata kasar, guna mata hati dan jgn ambil ssuatu keputusan dan tindakan ikut hati, tp bfikir seiring dengan ilmu dan akal.

Please jgn tpengaruh dgn benda yg xsepatutnya ye, rasanya kalau pandai mbaca, mesti pandai menilai mana baik mana buruk, kan.. muahx syg sume !

*Jom add friend kat FB, Arisa Eriza :) hee, tqsm *

Sabtu, 16 Mei 2009

bini aku tomboy ke? 12

' Besar ke, Zack? Rambut dia panjang tak? Mata dia merah tak??' Arin bertanya penuh semangat dengan keketaran yang nyata. Nafas mereka semput kerana berlari tadi.

' Kita dekat bilik siapa ni?' Zack bertanya selepas pintu ditutup rapat.

' Ni bilik tetamu. Zack, jawabla rupa dia macam mana? Muka dia hodoh tak??' Arin masih tidak berpuas hati. Dia menggoyang-goyangkan bahu Zack yang sedang duduk di atas sofa melepaskan lelah.

' Hodoh gila yang amat! Kau tak nampak ke tadi? Aku ingat kau nampak??'

' Dia pakai baju putih? Rambut mengerbang?? Apa lagi yang Zack nampak? Beritahu la Arin!'

' Ler, yang kau semangat-semangat tanya aku ni, kenapa? Kau nak tengok sangat kau pergi la tempat tadi, senang cerita! Pergi bukak tingkap tu, aku panas gila ni!' Zack berkata-kata kuat.

' Tak nak, Zack! Arin takut kalau-kalau dia terbang masuk ikut tingkap nanti!'

' Takpe, ni ada Ridsect! Senang je nak bunuh!' Zack mengambil Ridsect yang diletakkan di bawah meja solek di sudut bilik besar itu.

' Zack, mana boleh bunuh 'hantu' guna benda ni!' Arin memperlahan suaranya apabila menyebut perkataan hantu. Kemudian, dia menyambar botol Ridsect yang sedang digoncang-goncang oleh Zack.

' Arin. Kau ni demam ke? Bila masa nya pulak aku kata aku nampak hantu? Aku nampak lipas la! Lipas. Mata kau ni kalau dah rabun tu pergi buat spek, tau?'

' Lipas??'

' Yela, lipas! Habis yang kau lari terjerit-jerit dengan aku tadi tu kenapa?'

' La, Arin ingat Zack nampak 'benda' tu. Jom, kita pergi balik, kalau tak macam mana nak tidur malam ni?'

' Tak nak aku! Aku trauma dengan lipas kau tau? Dah la muka tak hensem macam lipas, ha dah memang dia lipas pun kan, hitam pulak tu! Aku paling anti dengan lipas yang berbelang-belang tu! Eee, ya Allah! Gelinya aku!'

' Zack, awak ni lelaki ke pondan? Ada ke dengan lipas pun nak takut? Takat lipas tu, patut pijak je dah penyek!'

' Hah, dah kau berani sangat, kau pergi la on semua. Aku tunggu sini.'

' Bak sini torchlight tu!' Arin menyambar torchlight di tangan Zack.

' Good luck to you, honey dew! Aku harap kau tak lah jumpa ehem-ehem kat bawah tu nanti!' Zack mengelipkan mata kanannya dan tersenyum. Arin pucat sebentar.

' Ahh! Saya bukan penakut macam awak!' Arin berkata sombong.

' Kalau kau jumpa something, jangan cari aku pulak nanti. Babai.'

Arin berjalan keluar. Zack menutup pintu dan ke tepi tingkap untuk membuka tingkap. Lampu di luar agak terang untuk menerangi sehingga ke dalam bilik itu. Zack menyelongkar laci. Eh, ada lilin! Wah! Romantik lah aku malam ni huhu. Dia pun menyeluk poket seluarnya dan mengeluarkan lighter yang diambil tadi.

' Ahh! Zack! Tak nak! Arin takut!' Tak sampai seminit Arin keluar, dia berlari masuk kembali ke bilik tetamu itu. Zack ketawa di dalam hati.

' Kenapa, Arin? Arin nampak apa tadi dekat luar? Ada luka kat mana-mana tak?' Zack membuat kecoh, padahal saja nak memerli Arin huhu.

' Takut! Arin dengar macam bunyi orang berjalan tadi!' Entah-entah bunyi tapak kaki sendiri. Arin sembunyi di dada Zack. Hai, apa-apa kes mesti nak memeluk-meluk aku jugak!

' Dah, ye, sayang. Jom kita tidur. Abang dah nyalakan lilin dah untuk kita. Romantik kan malam pertama kita, sayang?' Zack senyum lebar. Hua hua comelnya muka kau, Arin! Aku paling suka tengok muka pucat kau tu huhu, yang membawa maksud = lakonan aku menjadi!

' Apa ni, Zack??' Arin pantas menolak tubuh Zack.

' Sayang, kau dengarkanlah aku berkata-kata. Wajahmu ibarat sang bulan yang penuh dengan lobang dan kawah yang dalam, hidungmu yang mancung ibarat serombong kapal Titanic yang sudah tenggelam..'

' Diam lah, Zack!'

' Apa kau kata? Kau suruh aku diam?? Siapa bos sekarang? Siapa orang gaji sekarang? Beritahu aku??' Zack menyinga, berlakon lagi! Arin kembali ke alam nyata. Teringat adik-adik di kampung, dia terasa bersalah.

' Mintak maaf, tuan!'

' Dah la. Malas aku nak mengusik kau lagi. Aku nak tidur. Kau pergi ambik buku dalam laci tu, kipaskan aku sampai aku tidur! Nak usik sikit pun tak boleh. Tak sporting langsung.' Zack membebel seorang diri. Tapi aku kan 'lelaki' pada pandangan dia, macam mana dia nak sporting dengan aku kan, huhu. Akhirnya dia pun terlena dengan Arin yang mengipasnya di sisi.

' Uhh, pukul berapa ni? Kacau la nyamuk ni! Hish!' Zack yang terjaga tiba-tiba itu segera bangkit. Arin sudah terlena di sisinya, duduk atas lantai je dia mengipas aku tadi. Huhu kesian dia, tapi dah aku ni memang macam ni, tunggu umur 43 dulu kot baru hilang kenakalan aku yang dah lama bermaharajalela ni huhu.

' Arin, Arin.. Bangun la, tidur kat atas katil. Arin.' Zack menggoncang-goncang bahu Arin, namun gadis itu tidur tak ingat angkasa dah! Mungkin penat sangat kot kena buli dengan aku huhu.

Zack mendukung Arin dan dibaringkan di atas katil. Tak sampai hati pulak nak biar dia tidur atas lantai je. Kemudian, dia pun turun ke bawah, ke tempat kabel elektrik semalam dengan Ridsect dan torchlight di tangan. Aku tak takut gelap or hantu, aku cuma tersangatlah 'sayang'nya kepada binatang-binatang 'kesayangan' aku yang bermacam-macam jenis itu huhu.

' Haa, baru cerah sikit dunia aku ini.' Zack kembali ke atas selepas menutup kembali semua lampu yang terbuka sendiri kerana tidak ditutup semalamnya.

Selepas solat Isyak dan Subuh di bilik entah bilik siapa entah, yang pasti ada telekung dekat situ, Zack pun mengejutkan Arin.

' Wei, Rin. Bangun la. Dah nak cerah dah alam kurniaan Tuhan ni. Karang terlepas subuh kau.' Zack menepuk-nepuk pipi Arin. Ni sah tidur tak ingat dunia macam aku ni!

' Uhh, kambing mana mengembek pepagi ni? Kacau la orang nak tidur!' Arin bergerak-gerak sebentar dan berpaling ke arah lain. Hampeh punya makhluk! Dia panggil aku kambing? Yang mengembek pulak tu?? Hai, kau ni memang lah Arin. Aku baru ingat tak jadi nak cepuk kau tiap pagi, tapi nampak gayanya, memang jadi lah sebagai hadiah kau panggil aku kambing!

' Aduh! Sakit lah, mangkuk!' Arin bangkit secara automatik selepas kepalanya dicepuk Zack. Kelihatan Zack sedang merenungnya tajam, semacam perogol bersiri yang sedang diselubungi oleh kejahatan yang nyata huhu. Arin segera menekup mulutnya, baru sedar dia tersilap cakap, dia membetul-betulkan rambutnya dan segera bangun untuk melarikan dirinya.

' Woo, please wait for a minute, honey. Kau tau apa kesalahan kau pagi ni?' Arin menggeleng lembut, dengan muka memintak belas kasihan daripada 'perogol' bersiri itu. Tangannya dicengkam erat oleh Zack. Buatlah muka anak itik plastik kau tu, aku tak heran la!

' Saya.. saya.. Min.. mintak maaf. Saya tak sedar yang..'

' Ahh! No explaination! Kau nak aku buat apa untuk aku lepaskan kau ni?'

' Maafkan saya, boleh?' Muka Arin berseri-seri tiba-tiba.

' Dah lah. Pergi solat. Muka dengan air liur basinya, be faster, aku nak breakfast!'

' Baik, encik!' Arin berlari-lari keluar dari bilik tersebut. Aku tak bagi dia panggil tuan, dia panggil aku encik pulak dah! Hai la..

Tapi okay jugak apa. Huhu. Pertama kali aku dapat maid yang muda, tak macam makcik-makcik yang ada dekat rumah aku dekat Perak tu, aku nak buli pun payah! Memanglah nasib aku yang comel ini huhu. Zack turun ke taman menghirup udara pagi yang segar. Gila best rumah atas bukit! Pepagi mesti berkabus! Wuish, ya Allah! Cantik gila pemandangan! Eh, ada kolam ikan.

' Hai, ikan. Aku Zack, tuan kamu yang baru huhu. Lapar tak? Nah, aku bagi makan.' Zack mencapai bekas makanan yang diletak di situ, dan menuang makanan itu banyak-banyak ke dalam kolam.

Dia membelek-belek, jenama apa makanan ikan ni? Matanya membulat. Whiskas?? Muka kucing terang tang-tang terpampang di situ. Habislah mati ikan-ikan ni! Sedap pulak tu ikan-ikan tu semua menyambar-nyambar Whiskas yang dituang.

' Oh, tidak! Ikan koi mama! Ya Allah, kau janganlah matikan si ikan-ikan ni semua! Fuh, fuh, fuh!' Zack menadah tangan berdoa dan menghembus-hembus ke kiri kanannya, macam tok bomoh nak halau hantu pun ada!

' Encik!' Arin tiba-tiba menyergahnya dari belakang, cerianya muka!

' Oh, mak kau! Hish, kau ni. Apesal nya ni? Tepi sikit. Kau tolong bersihkan si kolam ni. Kotor lah aku tengok!' Padahal dia yang pergi tuang bukan main banyak Whiskas ke dalam kolam tu huhu.

' Siapa nak buat breakfast, encik?'

' Eh, kau ni, jangan nak berformaliti dengan aku boleh tak? Panggil jela aku Zack! Budak ini, aku cepuk karang! Aku buat breakfast! Pergi bersihkan cepat!' Kuasa veto di tangan aku sekarang hua hua!

' Yela!' Arin menjelir lidah ke arah Zack. Zack melangkah masuk ke dalam. Aku harap ikan-ikan tu makin buntal, bukan meninggal! Dah la mahal nak beli sekor pun, bukan 2, 3 ringgit, bukan macam ikan gapi yang aku selalu tangkap dalam parit depan rumah aku tu!

Zack mencapai tin sardin dan roti keping yang dibeli semalam. Selepas menyapu marjerin, dia menyapu sardin yang sudah dihancur-hancurkan ke atas rotinya. Em sedapnya sardin ni. SarDIN? Kenapa DIN di belakangnya hehe tetiba boleh pulak aku teringat dekat abang Din huhu. Apa dia buat ye sekarang? Jam di dinding tepat 715 pagi. Mesti dia tengah tidur ni kan? Aku nak pergi melawat dia lah kejap huhu. Sebabnya dia baik gila dengan aku! Gila jarang nak jumpa lelaki yang layan aku baik-baik macam dia, hihi.

' Eh, budak muka anak kucing!' Zack menjerit dari dalam, takde sahutan.

' Arin!'

' Yes, boss?' Tercangak muka Arin dengan rubber gloves yang menyarung tangannya.

' Mana buku resepi yang kau kata tu? Aku nak masak bubur!'

' Ada dalam laci tu, boss!' Ish, budak ni, memang tak faham bahasa betul. Lepas tuan, encik, lepas encik, bos pulak dia panggil aku. Lepas bos, apa lagi, cepukan aku la!

' Kejap, em, saya, nak tanya. Macam mana saya boleh ada atas katil pagi tadi?'

' Entah la, kau agak siapa yang nak angkat kau?' Muka Arin merah, dan dia terus berlalu.


Berdasarkan buku resepi tersebut, Zack mula memasak bubur jagung menggunakan jagung di dalam tin, khas untuk abang Din..? Eh? Apa kes aku nak masak untuk dia pulak? Ini untuk perut aku la. Sibuk apa pulak aku nak pergi masak untuk dia? Tanpa sedar, Zack termenung sebentar mengingati wajah abang Din..

8 ulasan:

alkene berkata...

wah wah, zack dh angau kt abg din..huhu
haha sakit perot aku tahan gelak
tersengih je dpn laptop
halau hantu ngan ridsect??
haha lawak sih
dua2 same je penakot.sorg tkut hantu sorg tkut "cik Li"..hehehe
ade ke pi bg ikan mkn whiskas?hoho
kang x psl2 ikan2 tu tumbuh misai kucing & brbulu lebat..hihi
sambung lagi writer..
makin hapening cite ni

what a strange world... berkata...

huhu.. btul tekaanku dia nmpk lipas..
hai... minat kat abg din nmpk si zack neh..

miss nina berkata...

zack..zack
nakal tak ingat betul!
bila nak kahwin dengan abg din ni :)

baguslah cik penulis ni :)

syah berkata...

wahaha..
siotnye zack..
dlm pd siot pn..
klaka gler de knekn arin..
hohohoh
hurm zack kwin ngn abg din ke?..
abg din dh 30 lbh kn?...
xmo2..bia la de ngn org len..
hehehe..

sYaFaRiNa berkata...

btol ke abg din tu umurnya 32thun
dia tipu zack je kot.
ok pe zack dgn abg din..
abg din kan baik..

n.h.h berkata...

besh shangat ! klaka ! keep it On !

Tanpa Nama berkata...

last2 zack ngan abg din..
abg din 2 plak sbenarnya anak org kaya gak...huahuahua....
pepandai je ak wat conclusion...hehe..

~fify~

ceritaku MEMORIKU berkata...

sape hero die erk?
xmncul lagi kerw?
he3
-na'dz