Assalamualaikum :)

Saya banyak tulis pasal gadis tomboy dan lelaki lembut bukan nak suruh org tiru yg buruknya, tp tiru la yg baiknya. Xsemua benda nampak dgn mata kasar, guna mata hati dan jgn ambil ssuatu keputusan dan tindakan ikut hati, tp bfikir seiring dengan ilmu dan akal.

Please jgn tpengaruh dgn benda yg xsepatutnya ye, rasanya kalau pandai mbaca, mesti pandai menilai mana baik mana buruk, kan.. muahx syg sume !

*Jom add friend kat FB, Arisa Eriza :) hee, tqsm *

Sabtu, 3 Mei 2014

MARCH 2 novel/cerpen

"Aku terima nikahnya, Maritza Aafiya binti Abdul Rahman dengan mas kahwinnya, RM300 tunai," pucat Lucy melafazkan ayat keramat tu, tu pun dah masuk kali ketujuh baru lepas. Afdhal tu tujuh kali!
Adeh la. Hilang terus debar aku nak jadi 'isteri' sebab debar tu sampai kali ketiga tak jadi aje, lepas tu debar terus ganti dengan geli hati sebab berpeluh-peluh ni ha si Lucy nak menyebut! Alahai, sayang, sayang.. March berbisik sambil tersengih memandang ke arah Lucy yang nampak sungguh jambunya dengan bersongkok dan berbaju melayu bagai.
Pagi tadi bergigih dia suruh si Lucy pakai baju singlet untuk tutup 'dada' tak ori dia tu, tak ke pelik kalau pengantin lelaki ada 'bukit'?
"Wei, nok, habis la 'bukit' aku, penat aku gemburkan tau untuk jadi macam sekarang ni." muncung."Alaaa, nok, tak boleh ke kalau tak pakai??" bebel Lucy dengan lenggoknya bila March hulurkan sehelai singlet. Singlet tu dicapai dengan hujung jari aje sambil tertelek-telek merenung, hampeh betul.
"Habis tu, takkan kau nak akad nikah pakai gaun kut, kalau nak resepsi tak apa la, ni nikah, terpaksa la kau yang pakai band, bukan aku," Lucy muncung dengar ayat March. "Alolo, nak mintak kiss ke, nanti baby bagi ye, sayang, ha ha ha!" March bantai gelak bila muncung Lucy makin panjang dengar pujukan atau lebih pada usikannya tu.
"Tak baik tau kau gelakkan aku,"
"Alolo, okay, okay, sorry. Beb, nanti dah habis akad ni, kau bukak la, keh. Lepas tu, kita pakai gaun dengan tuxedo, okay?" Lucy jeling dari hujung mata, sambil menggerak-gerakkan bibir dan badan pandang cermin. Nak jugak pakai bulu mata dengan foundation, padahal nak akad nikah aje, gasak kau la, Lucy! March geleng-geleng. Jangan tok kadi pengsan sudah.
"Alhamdulillah, lepas pun akhirnya," semua yang hadir senyum-senyum. March ketap bibir bila sampai masa nak sarung cincin dan batalkan wuduk.
"Kau nampak cantik, nyah.." bisik Lucy sambil sarungkan cincin. March tergelak besar. Tapi cepat dia cover bila orang lain buat muka blur tak faham bijik buah dia gelak bila orang sarung cincin. Patutnya, buat la tersipu-sipu malu ke kan. Padan la sikit dengan title pengantin perempuan. Tapi apa boleh buat.. terasa pelik bila orang puji aku cantik. Err, pelik okay.. tambah lagi Lucy yang puji aku? Terbalik kau! Ha ha! March ketawa sendiri dalam hati.
"Cepatla batalkan wuduk," mama sengih bila March dan Lucy tercengang-cengang kemudiannya.
"March.. dia.. boleh?" March buat isyarat ala-ala kissing dengan Lucy. Mamanya angguk. Apa punya jenis couple tak tau la, weh..
March cium pipi Lucy dengan hidung. Cukupla, testing untuk malam pertama, lebih-lebih karang, tak mampu korang nak tengok pulak, hu hu.. nak tunggu Lucy yang nak cium aku, tunggu la sampai Malaysia turun salji, uols.. March senyum memikirkan yang Lucy dah pun sah menjadi miliknya pagi itu, pagi esok dan selama-lamanya, insyaallah jika diizinkan Tuhan. Aku akan jaga kau, sayang.. sambungnya lagi.
**
"Resepsi kat hotel?? Lima bintang?! Oh my..! Really?!! Ohh, ohh!" jeritnya tak percaya sambil lari-lari anak kucing keliling bilik. Dengan pegang hujung songkok. Haih..
"Weh, apa ni, kan aku dah cakap dengan kau sebelum ni, yang kau terkejut babun ni dah kenapa?" March buka tudung dan letak di atas tilam biliknya.
"Mana baju aku, mana baju aku?? Hair dresser, where are you?? Oh my makeup artist.. ah, happynya aku rasa! Huwaa!" melompat-lompat dia seronok sambil menggenggam pergelangan tangan March. "March, aku akan jadi pengantin paling cantik di dunia, kan? Kan??"
"Yes, you will, Lucy. My only beautiful princess, always be," March senyum. Terharu dengan kegembiraan Lucy. Itu la dia, selalu over excited walaupun benda kecik aje pun, tapi tu la yang menggembirakan aku, bisik hati March.
"So, sekarang? Bila nak gerak ke hotel??" debar dia keluar bersama dengan suara excited.
"Tukar baju, then kita gerak sekali,"
"Aaaa, tak sabarnya, tak sabarnya! Call kawan aku, suruh dia datang cepat-cepat. Uhh, what a beautiful day! What a.. haa. Panas, panas!" sambil kibas-kibas tangan dia dail nombor kawan rapatnya, Rosa, teman seperjuangan masa di sekolah.
Aduhai.. March sembunyikan senyuman dan berlalu ke bilik air menukar pakaian biasa daripada baju kebaya dan tudung sebelumnya.
**







Tiada ulasan: