Assalamualaikum :)

Saya banyak tulis pasal gadis tomboy dan lelaki lembut bukan nak suruh org tiru yg buruknya, tp tiru la yg baiknya. Xsemua benda nampak dgn mata kasar, guna mata hati dan jgn ambil ssuatu keputusan dan tindakan ikut hati, tp bfikir seiring dengan ilmu dan akal.

Please jgn tpengaruh dgn benda yg xsepatutnya ye, rasanya kalau pandai mbaca, mesti pandai menilai mana baik mana buruk, kan.. muahx syg sume !

*Jom add friend kat FB, Arisa Eriza :) hee, tqsm *

Ahad, 14 April 2013

Kemeriahan menjelang PRU

Salam semua. apa kabar? den sihat2 aje alhamdulillah

tajuknya spt sedia maklum di atas. tahun ni patutnya den dah layak mengundi, tp disebabkan asyik tangguh baik punya tangguh at the end xde ler nama den dalam senarai pengundi.. *garu2 pale* jgn marah ye tp kalau ikut umur mmg dah layak utk mengundi. insyaallah di masa depan den akan turun mengundi :)

baiklah, umumnya aku *tukar ganti nama* mengetahui yg aku xminat bpolitik, tp PRU kali ni sgt terasa hangatnya xsemacam pru sblm ni. aku xmengikut sgt pkembangan tp aku tau la jugak sikit2 apa yg blaku kat msia ni. tambah lg bukak fb je org cerita politik, aku pun terasa lah meriahnya pru kali ni! dalam tv pulak sll keluar lagu marilah mengundi dan sayangi selangor dll.

yes, dlm masa sblm pru ni, aku tgk byk blaku fitnah dan keji mengeji sana sini. well, spt jugak kpop dan seangkatan dgnnya, ada la jugak org yg fanatik dan taasub gila dgn politik ni. mgkn dia sdri pun xsedar bhwasanya dia dah tgolong dlm orang yg dinamakan fanatik. tp its ok, sayangkan negara kan. aku xde pape komen, hak sendiri cuma jgn sampai melanggar perintah agama cukupla.

dan sekarang juga trend artis masuk politik. yg aku perasan cik Aishah penyanyi veteran xveteran negara kita btanding di terengganu. jd ahli politik bukan semudah abc, xsesenang makan nasik air, xseselamba s.m. salim menyanyi *eh ada kena mengena ke*. tp tugas ni tugas yg sgt berat, apatah lg jadi PM!

Hadis Nabi SAW yg disampaikan oleh Abu Hurairah (bapa kucing) : "Sesungguhnya kalian nanti akan sangat bcita-cita mjadi pemimpin, padahal kelak di hari akhirat ia akan mjadi penyesalan" (Riwayat Bukhari) - hasil google

ok, kalau tgk drpd apa yg iklan dlm tv sll tunjuk, mudah sgt nak pegi mengundi. pihak spr akan mbantu dsbg. itu mmg sangat mudah, adik aku (kalau aku ada adik la) pun pandai takat nak lukis pangkah tu. tp di sebalik pangkahan tu, ertinya sgt besar dan Allah akan soal knp kita pangkah kat situ. Allah akan tanya adakah pangkahan tu mbawa pd bangunnya Islam, apa sumbangannya pd Islam. mgkin nampak mcm ringan, tp sbnrnya berat. kita pilih bukan utk dunia je, tp utk akhirat juga. kita pilih bukan utk aman di dunia je, tp utk amannya Islam di dunia amnya dan Msia khasnya. insyaallah kalau Islam bangkit kembali, manusia akan aman dan bahagia.

kalau dilihat pd situasi skrg, Islam mmg sedang jatuh menyembah bumi. ummat ramai tp xkalah mcm buih2 di laut. bila kena ombak, habis pecah dan hilang ntah ke mana. aku syg Islam, dan aku yakin korang pun sama. aku tak berhajat nak bkempen atau apa2, aku menulis utk bkongsi. dan aku harap para pengundi sblum mengundi, pergi lah hadir, tgk ceramah dan menifesto para2 bakal pemimpin kita, tgk apa yg disembangkan, ada x utk akhirat dan islam, atau keduniaan semata? kalau kata lah di tmpt tuu yang bertandingnya bukan islam, jadi tgk, yg mana lebih kpd memberi manfaat pada Islam dan kurang risiko pd agama Islam tu sendiri.

jdnya sblm kita memilih pemimpin tu, jom kita usha ciri2 pmimpin yg patut dipilih.

o tubuh badan yang sihat, tak makan benda haram
o akhlak tpuji
o berilmu pengetahuan agama dan kepimpinan
o akidah sejahtera
o urusan hidupnya sistematik
o memanfaatkan waktu, xbuat perkara yg melanggar perintah agama
o bmanfaat kpd org lain
o mampu kawal hawa nafsu - nafsu utk buat benda haram spt makan riba, rasuah, fitnah dll
o ibadah benar
o mampu cari nafkah sendiri tanpa mengharapkan bantuan org lain semata2

begitu lah. niat aku sungguh xde lgsg utk bkempen. tp mgkn ini blhla dijadikan panduan sikit sbyk. aku xminat politik, jdnya ini cuma pkongsian sbb takut2 ada antara kita yg xtahu knp dia kena mengundi n apa yg dia nak pilih. ya, undilah utk agama dan utk negara. sblm kita pcaya bulat2 kata org, selidik dulu pokok pangkalnya. media blh kata apa saja, fb, tv dll, kebenaran blh diubah sama macam sejarah, jd hati2, jgn tsalah pilih ! apa pun, aku cuma bharap dan bdoa, biarlah yg betul2 layak dan yg agak baik drpd yg baik utk memimpin negara. kita xblh mharapkan yg tbaik, sbb kpimpinan yg tbaik boleh dicapai, tp bukan suatu perkara yg mudah, kena brusaha dan saling bmuafakat.

utk para bakal pemimpin, saya dgn berbesar hati mendoakan agar kalian semua dpt mentadbir kawasan, negeri dan negara kalian dgn baik, cuba sehabis baik utk memerintah sbb kuatnya ssbuah institusi tu adalah drpd kuatnya ssbuah keluarga dan kelompok itu. akhir kata, minta maaf kalau apa yg sy tulis ni ada menyentuh senstiviti mana2 pihak, sy xbmaksud nak berat sebelah mana2 parti atau apa2, sy menulis krn sedar ada benda yg perlu disampaikan. perkara ni drpd sekolah pun blajar, jd nak menyampaikan kembali apa yg perlu, insyaallah semoga ada baiknya :)

SELAMAT MENGUNDI!!



Tiada ulasan: