Assalamualaikum :)

Saya banyak tulis pasal gadis tomboy dan lelaki lembut bukan nak suruh org tiru yg buruknya, tp tiru la yg baiknya. Xsemua benda nampak dgn mata kasar, guna mata hati dan jgn ambil ssuatu keputusan dan tindakan ikut hati, tp bfikir seiring dengan ilmu dan akal.

Please jgn tpengaruh dgn benda yg xsepatutnya ye, rasanya kalau pandai mbaca, mesti pandai menilai mana baik mana buruk, kan.. muahx syg sume !

*Jom add friend kat FB, Arisa Eriza :) hee, tqsm *

Jumaat, 4 Jun 2010

Komen aku sdri utk novel Zack

salam.. ehe asyik tanya org kan, sini aku plak komen utk novel aku ni.. utk pengetahuan korang sume, aku ialah seorang penulis yang :

1. xpenah hadiri bngkel penulisan

2. penah baca buku cara2 utk wat novel, xingat tulisan sp tp xsempat habis coz aku bz study masa tu

3. menulis utk suka2 ~ tp sbb rezki Allah, aku diberi peluang menulis & terbit 1 novel


4. exclusively 4 z's novel ~ aku xblh berapa tumpu sebab =

a. aku di sem akhir kat U (kena wat pper project dgn bmacam masalah aku kena tempuh sbb wat kajian lpgn)


b. dgn dateline novel yg aku da byk kali asyik mintak ditangguh (wat aku serba salah. yela aku da jnji kan bila2 datenya utk aku submit, tp aku xdapat nak tepati jnji tu sebab aku stdy - bukan dok melepak gigit rumput kan)


5. aku mmg kurang mbaca & otak xkreatif mana - so aku menulis dalam bidang pengetahuan aku jela. kalau suh mak aku tulis iAllah dia tulis mmcm coz dia da tua banding aku yg baru 22 tahun ni. tp xpe, aku blh usha lg utk tambah ilmu lepas ni kann~


jadinya aku xdapat wat dgn baik. aku akui, aku mengaku ok. n aku tau gak ramai yg xpuas at dgn novel aku tu, mcm indah khabar dr rupa kan? ini aku da btau awal2, aku takut dgn penerimaan org sbb aku sdri sdar aku xwat dgn sguh2 (wlaupun aku da wat sguh2 sampai jd burung hantu - besela utk novelis kan - xtdo tu mmg pkra bese) tp tah la. aku btau la, aku kkdg agak terasa dgn komen2 pedas sgala mcm org kan. yg suka tu aku amat bsyukur, yg komen kritik mmcm yg xsedap mata mbaca tu aku kena trima walaupun syesly wat aku down n xde smgt utk wat novel br. aku xsehebat k hanni ramsul n k hayati berahim yg mmg hebat dalam menulis, tp aku bukan xcb wat yg tbaik juga. mgkin xckup tbaik.

entah ~ aku rasa perasaan aku bcampur baur skrg. org akan kata ~ besela tu kritikan org kan, pdpt org xsume sama, tp emm tah aku pun xtau nak kata apa..

ok la, senang cter aku simpulkan, aku mntak maaf sbb korang da tpksa abiskan duit utk baca cter aku yg mbosankan itu kan. syes aku mntak maaf tp aku xkan menangis sebab org xsk novel aku, sbb aku sdri pun tau aku da bagi usha yg benar2 usha utk siapkan novel tu. bukan mudah utk aku mnulis, aku akan time ni sbgai ujian dan dugaan dalam hidup. mcm org kerja jugak, bukan sume nya bhgia je kan dgn keje diorang. just aku rasa gitu la, xsedap at sbb da la xbest kan, tp blh plak dok kat carta mph no 1. aku xkesa, kalau kena kua carta pun, asal sume org puas ati. tu suma rezki Allah. aku b'syukur sbb dipilih oleh Dia, & aku serah segalanya pd Dia jugak. thanks to our God. alhamdulillah.

utk sume pbaca, sgt tima kasih pd yg masih mnyokong aku yg agak emo ni, bese la dak Cancer kan emo ehem, hehe pe pun, aku tetap aku, aku xkan mudah menyerah kalah sbb tiap ujian ada pahala kan, janji kita sabar. so, aku trima ini sbg ujian n tima kasih utk suma yg mbaca novel aku, aku sgt2 hargai korang sume!

smile always & have a nice day then!

11 ulasan:

HaYisA neeRzA berkata...

chayok....ganbatene !!!

iman berkata...

huhu somehow iman tahu feeling tu... iman rasa iman lagi takut pada saat novel di terbitkan dari saat novel di olah... dont worry be happy... yang rasa membina itu di ambil yang rasa meruntuhkan itu di pandang...

Amanina berkata...

sy masih menyokong sis. u've the talent. bukan senang orang nak hebat mengarang novel ni. :) chaiyok!

YONG JIAO XIU berkata...

huhuhu cian aku,lom sempat beli lagi lah. dah abis kat kedai buku. maybe esok plk aku usha kedai buku kot stok baru dah sampai.memang berjaya lah klo dah licin kat kedai buku. congrats!

lina a.k.a stitch berkata...

salam..xpe..sis kn br trbit 1 nvl br.. jgn rsau..msih ada peluang lg tuk perbaiki yg mn lemah.. apapn sya x rsa rugi beli novel sis sbb adek sya pn suka bc nvl tu.. apapn..cayook!!!!! truskan usaha... =)

yunix77 berkata...

pada pendapat akak, novel adik ni takde la teruk. biasa la. nak memuaskan semua orang bukan senang. yg penting kita dah cuba yg terbaik walaupun pd org lain blom cukup baik. amik yg positif. maknanya lepas ni kena lebih baik lagi. jgn putus asa.

adik dah dpt peluang depan mata. tak ramai yg berpeluang spt ini.

rasa akak juga, editor memainkan peranan yg sgt penting. bila diorg edit sesebuah novel sepatutnya dah boleh nampak 'nasib' sesebuah novel tu. rasanya editor adik tak memainkan peranan sebenar sbg editor. ni pendapat peribadi yer. jgn saman I tau. hehe.

pasni adik cuba buat novel yang dekat dgn adik. contohnya kalau dlm novel sulung ni, mungkin tak perlu nak detail tentang kehidupan slps zack kawen. cuba fokus kpd isu2 yg adik selesa dan ada ilmu. mungkin hasilnya lebih baik.

apa2pun tahniah sebab berjaya menulis sebuah novel. bukan senang nak menulis. akak faham sebab akak pun cuma pandai baca dan komen novel orang. jgn suruh aku tulis. hahahahaha.

ciK_SaLmaH berkata...

hep...mane ade xbest..tau x, pas awk post ke riyaz haritu, everybody nk pinjam..aftr saye abis bace, sye xpegang dh novel tu..sume duk pass2..skang novel tu dh terbang ke kedah. member nk pinjam bawak blik umah dier..see? u have an interesting novel..tau x saye xpegang lasum novel tu aftr abis bace...u should be happy bout that..and everybody yg dh bace sume kate best..derang dh bwak word of mouth sp ade lagi yg nk pnjam dan lagi dan lagi..so keep up the good work babe~!

Tanpa Nama berkata...

TAhniah kepada adik coz berjaya menjadi novelis..untuk bergelar sebagai seorang novelis bukanlah mudah yang disangka,perlu ada sedikit pengorbanan untuk berjaya dan terus kekal berjaya.Pada pendapat akak, novel adik sangat baik kerana akak sukakan jalan cerita yang agak lain walaupun pada orang lain novel ini agak selamber dan terbuka. Lain orang lain tastenya. Ambil komen2 itu as ur guide dik. Jangan menunding jari kepada sesiapa yang terlibat secara langsung dalam penghasilan novel adik tu. Jadikan komen2 itu sebagai penguat,tangkal untuk adik lagi gigih menghasilkan novel yang terbaik dan terpilih.
Kepada Yuni77, secara luaran,semua orang cuba menunding jari ke arah editor yang tak buat kerja,sebab t u novel tak bagus. Tepuk dada tanyalah diri. TAk ada editor,xkuarlah novel tu dik.
Just keep it up. Jadikan semua ini sebagai satu subjek pembelajaran hidup as novelis. Insya-Allah kita semua akan terus sukses.=)

yunix77 berkata...

kepada tanpa nama..
saya bukan menidakkan terus fungsi editor. semua dah cuba buat yg terbaik. saya faham dan hargai sgt2. sbb tu saya beli novel ni. dah sampai kedah pun. kasi chance kakak saya baca plak. dia suka baca novel tapi tak suka beli.

Arisa Eriza berkata...

tanx to all yg mngomen. sori 2 all kalau ada yg terasa. scra peribadi, mmg jd editor xsenang. sy sdri bila baca balik novel z tu utk editing b4 anta pd penerbit pun naik pening. mgkin editor ada t'salah pandang & nak cepat, tp sy pun akui nvel sy byk kelemahan. jdnya tpulang pd editor la camne dia nak wat coz dia lebih tau dpd sy.

tanx pd suma yg mberi komen ~ sy akan cb wat yg lebih baik pd ms depan insyaallah. :) sgt time kasih pd suma ya :)

Tanpa Nama berkata...

chaiyok2.....^_^
-tulip-