Assalamualaikum :)

Saya banyak tulis pasal gadis tomboy dan lelaki lembut bukan nak suruh org tiru yg buruknya, tp tiru la yg baiknya. Xsemua benda nampak dgn mata kasar, guna mata hati dan jgn ambil ssuatu keputusan dan tindakan ikut hati, tp bfikir seiring dengan ilmu dan akal.

Please jgn tpengaruh dgn benda yg xsepatutnya ye, rasanya kalau pandai mbaca, mesti pandai menilai mana baik mana buruk, kan.. muahx syg sume !

*Jom add friend kat FB, Arisa Eriza :) hee, tqsm *

Selasa, 14 September 2010

Zack * Azim (edisi khas raya ke5)

hehe tiber rs nak mnulis. so aku tulis la sket kat sini. tp wtak2nya mgkin len sket karekter bndg dgn novel. just aku cilop nm depa je coz aku malas nak cari nm baru hehehe sila maklum ok :)


**


wei mangkuk putih. ko watpe? hidup lg ke x ? da lama aku xdgr cter ko? tukar num len kali bagi tau aku. patut aku cari ko xdapat2.


laa, sp ko ni? tau2 nak bebel bagai kat aku? kalau ye pun, bagi ler salam dl, sengal!


ini aku la Zack. ko ni lupa daratan betul! jom jumpa. ini geng ajak g open house. ko dapat x? rumah Arin esok tghari


laa ko ke? sori la aku bukan apa. aku bz sgt2 skrg ni. mmacam hal beb bukan aku nak lupa kan ko. ehh yeke? ok je kalau esok. aku free


ok set. ko dtg amik aku ok x? aku nye kete problem arr. hee tenkiu :) kul 1230 depan uma aku. aku nak ko tpacak dpan umah aku sharp ok? see u later then!


ciss mgkuk hayun ni. suka at dia je nk pksa2 aku pacak2 depan uma dia sharp2 plak tu. haih zack2, ko mmg xpenah brubah drpd dl


**


' hai! ini adik aku. kalau ko lupa la. nm dia Maria :) comey x?'


' ehe, adik? maria? ko sp plak?'


' weh, ko ni mmg la mgkuk tingkat everlasting mgkuk tgkat jugak kan? ini aku la siot. zack!'


' hehe ko ke ni? knp ayu sgt sampai aku da xkenal?'


' ko ni, relax arr beb. aku da insaf skrg hehe. jom! aku da lapar da ni. karang ko pun aku da nmpak macam ayam panggang haha'


' jom. masuk. weh dok depan ar. apa ko dok blkg plak? ingat aku ni drebar ko ke??'


' hehe mntak maap cik azim. kete ko ni cam sempit plak aku nak dok depan. aku da ayu weh, kena la jg keayuan aku ni. mn blh tpegang ko. mn tau kan, in case..'


' weh xde masa aku nak pgg2 kau plak!'


' aku kata IN CASE! in case, ada paham? bukan nya aku kata ko sngaja gatal2 nak pgg aku la! dah jom gerak! lewat2 karang mmg sah aku makan ko je!'


' yela2. ko ni mmg kuku besi!'


' haha ko jgn xtau. ayu2 aku pun, aku tetap macam dl. nothing gonna change my luv 4 u.. u oath to know how much i luv u.. haha.' gurau zack


' ciss! da a malas gaduh dgn ko.'


' mana biskut ko?'


' biskut? ada kena bawak biskut ke? knp ko xbtau aku? ko ni spoil betul la'


' yela biskut. nt ada men tukar2 biskut kat sana. sp suh ko xtau?'


' ko ni bia benar weh?? aku mn tau nak tukar2 biskut plak! xpenah di wat org dow!'


' yela, mmg xde bengong! ini biskut la. biskut!'


' ohh, biskut? gf aku dulu tu? dia da tgalkan aku, kawen dgn orglen.'


' yeke, sori la aku xtau. weh ko jgn ngis beb!'


' ciss apa kes aku nak mngis? xde mknanya. ko gila agaknya kot?'


' yela, mna la tau dl ko lari ngis2 kat ckgu ngadu aku letak kumbang hitam dalam pencil box kau. sedap aku kena cuci tandas! ko ar punya pasal!'


' ala, itu masa sekolah rendah beb. ini kita dah 27, takkan la nak ngis kot? aku sedey ssket ada la. sampai nak ngis tu xla. xmacho arr bengong. lgpun bunga bukan sekuntum, xgitu maria?' usik azim mlihat pd maria yg sibok dgn hpnya itu


' aaa? ha'ah."


' masuk simpang sini. haa, situ, situ.. jom, dik. dah sampai ni.'


**


' hai. azim! ko pekaba? dtg sorang je ke?'


' x ar. aku dtg dgn zack.'


' zack? mn?'


' ni haaa sblah aku ni. ko pun da xkenal dia?'


' hai2, arin. sedap arr ko punya maruku ni hehe.' tgn penuh dgn maruku sambil masuk2kan dalam mulut sekali byk. gile gelojoh!


' ehh korang kawen xajak aku pun? sampai hati.'


' uhuk! air2!' zack yg mdgr tkejut sampai tcekik maruku. itu la. makan je yg dia tau. sampai masuk umah org pun org xsedar. mahu x nya, masuk2 je terus meluru ke meja makan


' haha kitorang mn ada kawen weh. ini pun aku br je jumpa dia balik lepas da lama xjmpa.'


' itu la ko, kak. makan xberingat. len kali salam dl tuan rumah.' bebel maria pd zack


' ahh diam la ko. aku lapa, ko tau apa? aku lapar tahap cipan da ni!'


' haha, ko makan la dl, zack. sila2.' sampuk arin


' wei mangkuk putih! jom makan!'


' makan la dulu. aku jap g je.'


' silap la ko wei. ko jgn tanya mana ayam golek sekor ni nt kat aku. ni, nnt aku akan tnjuk da ada dalam perut aku da. tata. maria, ko ambikkan kek tu utk aku. aku nak 3 slices ok? tenkiu!' ujar zack sambil mengambil bberapa potong ayam golek & diletak dalam pinggannya & segera mnuju ke kerusi yg ada. arin & azim geleng dari jauh.


' itu la dia. xberubah2.'


' ko da kawen, rin?'


' da. da ada beby sorang. tgh tdo kat bilik. ko mkan la zim. ada org baru dtg tu. makan k. wat macam rumah sndri.'


' ok no hal.' azim mnapak ke arah zack yg makan sampai xkesa da org sekeliling


' ko ni makan macam ko sorg je kat dunia ni!'


' sukati aku la. ada aku kacau ko? xkan?'


' yela xkacau. aku risau ko tu xkawen je nt. laki seram tgk cara ko makan.'


' kesah plak aku kan kawen ke x? yg ko tu makan sopan2, ramai sgt la org nak kat ko? xjugak. biskut pun tgalkan ko kan?' amik ko! sibok je nak bsg2


' itu len. ini len.'


' xde lennya. sama je. kalau laki tu nak kat aku, nak jela. xnak suda. aku pun xkesa weh.'


' hai ko ni mmg la zack kan.'


' mmg aku zack pun. weks!'


geleng2 azim mdgr jawapan zack


' makan ar, wei.'


' ok la, aku makan.'


**


'da lama xjmpa ko. makin cumey aku tgk.' tegur azim di luar slps mrk abis makan. maria di buaian masih dgn hp nya.


' ahh, blah la ko. ayat ko xmnjadi dgn aku. no feeling at all haha.'


' life ko camne skrg? bl ko nak kawen?'


' aku ok je. oh, lupa nak bgtau, aku da tunang.'


' tunang?? bia benar? dgn sp? bila? aku kenal x?'


' adoi, sakit la, mangkuk!' azim mengusap belakang kepalanya yg dicepuk zack


' satu2 la mangkuk. ini sume ko nak bntai tanya. dapat sekehan perdana aku plak karang!'


' yela. dgn sp?'


' ada la mamat sorg tu. tah aku pun xtau sp. anak kawan papa. doc ezzairy.'


' doc?' padanla dgn ko, zack. anak org kaya. hati azim sayu tiba2.


' yea. papa nak jodohkan aku dgn dia. dia tua 3 tahun dpd aku.'


' ko xpakai cincin tunang?'


' aku pakai, kat sini.' zack mcapai rantai di lehernya dan mnunjukkan cincin emas btatah ruby disangkut di rantai itu


' knp ko xpakai?'


' aku sj letak dekat sini. dekat di hati bak kata tv9. huhu. yela, mana tau kalau makin dekat dgn hati, aku makin senang nak trima dia.'


' ko tpksa?'


' x. aku trima dgn rela hati. just aku nak cuba lebih sygkan dia skrg. kitorang xbcinta wlupun dah tunang. aku jumpa dia baru 2x, itu pun masa meeting famili. dia kata better bcinta lepas kawen, n aku pun rasa macam tu jugak!'


' emm, melepas la aku gni..' ujar azim, blawak. namun masih juga mharap apa yg d dgr itu hanya lah mimpi smata. xtahu knp, bjumpa dgn zack kali ni at nya mnyatakan zack adalah suri hatinya bukan gadis len


' haha yg ko dok frust xtentu hala knp? bunga bukan setangkai katanya. ehh sekuntum.'


' kak, jom balik! aku nak jumpa kawan jap g.'


' ala, ko ni spoil la dik. ko jumpa esok xkan xlea?'


' jom la kk. akk tu dtg jela bbila masa plak nnt ke sini kalau nak bsembang lg. blh ea, kk?'


' ahh ko ni mmacam la. zim, jom balik. dak ni menyusahkan hidup betul. haa muncung2! aku cium karang, muncung sampai lusa!' bising zack melihat muncung adiknya itu


' alaa akk ni!'


' dah2. jom, zim. aku jumpa kawan aku jap, ko sekali, maria. jom'


**


' tenkiu, bang azim. jmpa lg nt. tata. akk, aku trun dulu ar' ujar maria.


' ye dik. zim, selamat ari raya. mntak maaf zahir batin kalau aku sll usik ko hehe. aku xbmksud pun sbnarnya. sbb ko ni skepala dgn aku tu ar aku sk usik ko. nah.'


' aik, duit raya? ko mmg pemurah, zack. haha tenkiu. ye ar, slamat ari raya. aku pun sama, mntak maaf zahir batin. aku doa kau bhgia di samping yg tsayang.'


' aku pun doa yg sama. ok la, aku blah dulu. save num aku tu ok? bengong batak betul ko! bestfren pun lupa! ok bro, babai! assalamualaikum!' zack kluar drpada kereta mnuju ke halaman rumah sambil melambai pd azim. so sweet.. bisik azim. hatinya berat meninggalkan zack, mninggalkan nya pd jejaka lain. mgkin dia bukan jodoh aku


**


azim mbuka sampul yg diberi zack setibanya dia di rumah. not 50rm 2 keping diletakkan di dalamnya. azim sengih sambil mgeleng. tselit juga 1 helai kertas bbau wangi di dalam sampul itu. dgn pantas azim mbuka. btaburan bedak powder daripada kertas tersebut. azim sengih lg. kuno betul budak ni haha sah2 xpenah hantar surat cinta kat org!


azim,


ko apakaba? aku arap ko sihat. aku dah lama nak bgtau ko pasal ni tp aku takut dgn penerimaan kau. dl, masa kita sll bsama, aku rindu sgt masa2 tu. ko tau x? wlupun aku suka usik ko, kacau ko, tp sebenarnya aku suka kan ko. ko snang. nak ajak wat apa pun, ko ok je. aku usik ko, ko gelak, ko senyum. ko xmarah aku pgil ko mgkuk putih. tp aku mula rasa aku dipinggirkan lepas ko kenal dgn biskut. ko sll kata kat aku ko syg biskut, ko xlea hidup kalau biskut xde. aku mula rasa takut nak bsama dgn ko lg macam dl2, yela sbb nya aku takut aku sayangkan ko lebih lg kalau kita masih macam dl. dan yg penting aku xnak wat ko gaduh dgn biskut sbb kita rapat sgt. mula dpd tu aku cuba buang harapan utk bsama ko. haha mgkin lawak tp tu la kenyataannya. ms kita masuk U skali, aku sedar aku perlukan ko.


1 ari lepas kita grad, papa kata dia nak kenalkan aku dgn anak kawan dia. doktor. hensem n baik. bukan kaki perempuan. dia pun xkisah aku macamni, jd katanya dia nak kawen dgn aku kalau aku setuju. mlm tu, aku contact kau. nk bgtau yg aku sebenarnya syg kau, aku nak tnya kau, kau nak x kawen dgn aku, sebab aku dah dirisik org len. sbb aku xtau mcmmana dgn doc ni. blh ke dia time aku yg makan gelojoh, cakap macam laki apa sume. tp aku contact ko bagai nak rak, xdapat2. aku tanya ramai org tp sorang pun xtau num ko sampai td br aku dpat dpd arin. aku xtau sok aku jumpa kau macammana. masih ada ke sisa syg aku tu pd kau. masih bdebar ke kalau aku jmpa ko. apapun skrg, aku cuma mharap pada takdir. mgkin kita xde jodoh. mgkin jodoh ko mmg dgn biskut. jodoh aku dgn doc ni yg mana aku dah pun terima dia sbg tunang aku. aku xtau samada aku masih harapkan ko atau x. aku keliru. ko nak gelak pun, ko gelak la k. yg penting aku da btau ko apa yg aku rasa. tpulang pd kau. aku jugak xberani nak kata adakah aku akan terima ko dan tgalkan doc tu kalau ko kta ko nak kawen dgn aku. hihi kelako nye aku sebut pasal kawen dgn ko. ok la ko jgn cter kat org tau aku bg ko surat ni. malu dow, macam perigi cari timba plak. tp ada aku kesah? hehe ko bgtau jela kat sapa2 pun, aku XKESAH sebab aku mmg sygkan ko hehuuu.


ok la. aku rasa xpayah la aku bgtau ko apa ko perlu wat kan pas ko baca surt ni. ohh duit 100 tu sbg gantirugi utk ko kalau aku ada tsekeh ko tanpa sedar dl2 hehe. moga ko bhgia kalau ko da kawen. doakan aku juga. tanx :)


ZAcK sygkan aku?? knp awal sgt kau bgtau pasal ni, syg?? cepat2 azim mcapai hp nya


zack, aku pun sygkan kau. aku xsedar dl, tp apa yg aku tau skrg kau la yg aku tgu2 sbnarnya. mintak maaf. aku t'abaikan kau dulu. aku ikhlas, aku janji aku xkan sia2kan kau lg. marry me?


ko da tlewat i guess. tp kalau ko betul2 sygkan aku., ko watla apa yg ko rasa ko patut wat ok? kalau ko sgup nak tempuh sgala macam kesusahan, sila lah call papa aku cakap apa2 yg patut dgn dia. jap g aku anta num dia kat ko. kalau ko xnak, well, apa aku boleh kata kan. apa pun aku akan tetap anggap ko kawan baik aku yg tbaik selamanya hehe *knp aku romntik tiber?*


bussiness card received


' salam uncle. sy azim, sy nak kwen dgn anak uncle, blh? dgn sofi zarill??'


' haa??' dato muhd telan air liur. apa kess budak ni??


' jumpa ai mlm ni pukul 8 di rumah ai.' azim telan air liur. wahh, dato muhd.. seramnya suara. gigihkah aku nak dtg?? zack.. TLG AKUU!!!


the end**


watak azim bukan anak dato spt dalam novel. harap maklum. cheers geng! selamat ari raya maaf zhir batin!

2 ulasan:

Amanina berkata...

ade sambungan ke sis?? hehe

Arisa Eriza berkata...

xdela dear amanina :) just cerpen je hehe