Assalamualaikum :)

Saya banyak tulis pasal gadis tomboy dan lelaki lembut bukan nak suruh org tiru yg buruknya, tp tiru la yg baiknya. Xsemua benda nampak dgn mata kasar, guna mata hati dan jgn ambil ssuatu keputusan dan tindakan ikut hati, tp bfikir seiring dengan ilmu dan akal.

Please jgn tpengaruh dgn benda yg xsepatutnya ye, rasanya kalau pandai mbaca, mesti pandai menilai mana baik mana buruk, kan.. muahx syg sume !

*Jom add friend kat FB, Arisa Eriza :) hee, tqsm *

Sabtu, 27 November 2010

aku seorang gadisss

aku..

orang selalu kata aku comel, aku cantik, aku hensem (ada jugak ke),aku puteh macam susu, aku macam-macam lagi, sampai boleh buat aku perasan sendiri. memang susah nak lari daripada perasaan PERASAN tu kalau dah selalu sangat orang puji. tapi, aku selalu jugak lupa, yang mana semua kecantikan yang aku ada akan musnah jugak akhirnya. kecomelan aku, akan hilang ditelan waktu. kecantikan aku akan pudar jugak seiring dengan usia aku. sekarang aku 22, boleh la aku nak perasan lebih kan, tapi tak payah la nak perasan lebih dan perasan hebat sangat, sebab aku pun akan tua jugak, aku akan sampai umur 50 jugak *insyaallah* yang mana masa tu kulit pun dah mula berkedut, mata yang rabun bertambah lah rabunnya, kulit yang putih macam susu kambing pun akan jadi hitam jugak kalau dah Allah mahu.


orang selalu kata suara aku gemersik bak buluh perindu (ini lirik lagu daa), seksiS macam lagu Anita Serawak, manja macam kucing siam ekor kembang, aku suka kah? aku happy kah? ya, sebagai manusia harus lah aku makin berkembangan hidung, bertambah cacak rambut yang aku ada, bertambahlah manja dan lunak suara aku cover. tapi aku lupa, suara aku ni haram untuk didengar oleh lelaki kalau membincangkan benda yang tak seharusnya dibincang. aku lupa, suara aku boleh mengundang rasa ghairah kepada kaum adam, aku lupa suara aku boleh buat orang lelaki tak tidur malam, disebabkan itu lah aku susah nak bagi contact number untuk diorang walaupun aku akan dicop 'uhh kedekut nak mampos minah ni!' tapi ada aku kisah?? aku lebih kisah kalau suara aku ni yang akan membuatkan aku bertambah berdosa! aku lagi kisah kalau hubungan aku dengan lelaki bertambah kronik dan menambah dosa. ish, nauzubillah!

orang selalu kata badan aku cantik, badan aku slim melim macam hour glass, kui3 cantik lah kununnya kann? tapi aku sendiri tahu badan aku takde la cantik mana pun. aku slim sampai boleh dibawa terbang angin *betul ok* jadinya aku tak perlu lah berbangga dan menayang badan aku ni untuk seluruh alam tengok. untuk seluruh alam puji, 'aduhai cantiknya kau, arisa eriza'. cehh, aku dah mula lali dengan pujian orang, sebab nak tak nak, hati aku kena bekerja keras untuk tepis segala macam ketinggian diri yang aku mula rasa bila aku dipuji. uhh, susah beb! kalau perasan, dapat la dosa. kalau tak perasan, boleh ke tak perasan weh? berat punya ujian tu!


orang selalu kata aku ni ceredik, pandai, lemah lembut, sopan santun *kikikiki ini aku nak gelak panjang* opp, jangan nak perasan dulu okay? semuanya anugerah Tuhan jugak untuk aku, aku nak perasan pun buat apa? aku ni tak cukup pandai la, takat masuk UM tu memang la katanya budak pandai *tapi aku tak merendahkan UM ok* kalau nak kata aku ni memang budak pandai habis meletup tak usah sebut, takde nya aku nak melepak tidur kat rumah aku di Malaysia ni, of course dah lama aku pergi jadi pengganti Einstein apa bagai tu kann, tapi dah nampak la aku ni tak berapa sangat nak cerediknya, bertambah pulak dengan kemalasan aku, jadi tak usahla aku nak suka orang kata aku pandai, padahal ada berjuta-juta yang lagi hebat daripada aku, aku ni hanya melukut di tepi gantang, okay.


orang selalu kata aku pandai menulis, ohh betapa lah aku rasa aku ni terer & sangat lah masyhur, katanya. tapi, aku tetap mendapat kritikan. aku bersyukur jugak Allah jadikan pengkritik tegar dan orang mulut laser supaya aku yang sudah kuat perasan ni sedar diri balik, yang bahawasanya, aku ni tiada lah apa-apa kalau takat orang kata novel aku tu hebat, meletup bagai. aku harus sedar, aku harus dan wajib buka mata, sebab keperasanan keglemaran aku ni akan membawa aku ke jurang neraka. astaghfirullah!


orang selalu kata aku cantik, jadi aku pun nak mencantikkan lagi kecantikan aku ni. aku bersolek bagai, aku pakai baju yang cantik-cantik *alhamdulillah masih tutup aurat* walaupun aku teringin nak pakai yang rockstar apa semua, aku bersyukur masih ada mak aku yang membebel sakan bila aku nak pakai baju yang tak semenggah, aku rasa tertekan jugak kadang-kadang, tapi aku kena ingat balik, untuk dunia tak perlu kita pakai cantik2, pakai untuk menarik perhatian, pakai untuk menambah dosa bila baju dan seluar ketat, pakai mengikut fesyen terkini, kalau di akhirat, kita akan menjadi orang yang paling malu dan paling huduh, nauzubillah! biarlah kuno di dunia, biarlah tak cantik di dunia, asalkan di akhirat wajah kita berseri2 dan dapat berjumpa Allah dengan gembira dan bahagia, insyaallah.


aku menulis ni, macam gaya puji diri sendiri kan, tapi aku nak korang tahu, aku menulis ni untuk merendah diri dan untuk mengingatkan diri kita semua, kadang kala kita lupa, kita hanyut tanpa menyangka kita berdosa. ingatlah, sebesar zarah pahala dan dosa yang kita buat, akan dipertanggungkan. moga Allah mengampunkan dosa kita, dosa aku yang banyak berdosa tanpa aku sedar, insyaallah. aku yakin Allah MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG. semoga aku dapat menerima segala pujian di masa akan datang *kalau ada kui3* dengan hati yang rendah dan tawadduk kepada Allah kerana semua pujian di dunia, hanya sebagai ujian, begitu juga dengan kritikan. tak perlu mengejar pujian di dunia, kalau itu hanya membuat kita mengejar cacian dan kritikan di akhirat. semoga kita tabah, dan saling mengingatkan, insyaallah.
Wallahua'lam.


*sesiapa yang terasa dengan apa yang aku tulis, aku mintak maaf, jangan marah okay. aku terima kritikan korang kalau korang nak kritik. ;)*




4 ulasan:

bullah berkata...

asalamaulaikum..juz cal me bullah k .juz wanna say ur mind n idea is superb..love ur novel .perh..sebak aty time abg din pergi ...hehehe..well ur novel is so full of interesting mind .love Zack yg kuat solat..well wat else ? erm...juz reduce the naughty jokes k..well next novel try to make much more interesting..

senpai adil berkata...

luv ur writing
*ceh speaking tak leh blah! :D

arisa eriza berkata...

huhu tanx utk bullah n senpai ;) tharu laaa hehe *ngade*

lg tharu bl ada yg suka novel sy tu hehe. tp xsgka gak org blh sebak tem b din mati hehehe *tkujat jugak bl 2,3 org kata sedey tem scene abg din mati tu :) anyway sgt tanx utk bullah n senpai, have a nice day!

Tanpa Nama berkata...

Saya sudah dimaksudkan untuk posting tentang sesuatu seperti ini di halaman web saya dan anda memberi saya ide. Cheers.