Assalamualaikum :)

Saya banyak tulis pasal gadis tomboy dan lelaki lembut bukan nak suruh org tiru yg buruknya, tp tiru la yg baiknya. Xsemua benda nampak dgn mata kasar, guna mata hati dan jgn ambil ssuatu keputusan dan tindakan ikut hati, tp bfikir seiring dengan ilmu dan akal.

Please jgn tpengaruh dgn benda yg xsepatutnya ye, rasanya kalau pandai mbaca, mesti pandai menilai mana baik mana buruk, kan.. muahx syg sume !

*Jom add friend kat FB, Arisa Eriza :) hee, tqsm *

Khamis, 4 Julai 2013

Pirates D'amour Bab 1

" Aduh, sakit kepala aku, weh! Duit dah makin berkurang, rezeki tak datang bergolek pulak ni! Tu la kau, nyanyi tu bagi sedap sikit, ini nyanyi kalah kerbau bergaduh sumbangnya!" aku bising sambil memicit kepala. Hari-hari cuba menagih belas kasihan orang dengan buat band muka sekupang kat bandar, aku jadi gitaris, Ian menyanyi dan Alex main drum. Kadang-kadang dapatla lima dolar, selalunya dua ke tiga dolar aje sekali main. Dah tu, sumpah tak sedap! Kalau masuk youtube, mesti unlike lagi banyak daripada like! Sakit kepala!

" Beb, kalau kau nyanyi lagi hampeh tak sedap langsung! Entah-entah kena baling dengan selipar jamban," Ian membalas.

" Weh, sedap mulut kau? Ingat sikit kau tu bodyguard aku, aku ni bos, jangan nak banyak songeh sangat, daddy dah bayar kau, jadi jalankan tugas!"

" Aku ni bodyguard, bukan penyanyi. Karaoke pun selalu kena kutuk, apalagi buat band jalanan, haih, aku tak faham la kenapa kau sibuk sangat nak buat band tak laku macam ni, beb?"

" Habis, kau nak aku buat apa? Aku ni berangan nak jadi arkitek, kau tau tak? Tapi, sebabkan masalah femili dan orang jahat lain, terpaksa aku kuburkan niat murni aku tu. kalau tak, ada jugak kerja aku boleh buat. Dah la nak tanggung diri sendiri tak lepas, nak tanggung kau lagi, Alex lagi, speed boat ni lagi, maintanence bapak mahal!" aku terus membebel. Rambut aku selak ke belakang. Alex diam. Ian mencebik. Ian memang suka cari gaduh, Alex pulak budak baik, dengar aje dan turut perintah. Dia selalu buat hal sendiri, jarang nak cari pasal.

" Okay, kalau macam tu, kau suggest apa patut kita buat sekarang?" aku bersuara selepas diam seketika. Aku teguk wine anggur yang sempat aku beli di bar de'Blanc di bandar. Mungkin lepas ni kena beli yang lagi murah daripada ni. Wine tak sesuai lagi untuk aku, mahal, bajet lari!

Ian berkerut pandang aku. Camar kelihatan berterbangan riang gembira di petang hari yang indah. Speed boat yang ada kabin, shower dan dapur ni memang dah lama jadi rumah aku dan dua lagi bodyguard tersebut. Daddy memang dah hilang tanpa kesan, apatah lagi mama. Aku jadi mati kutu semenjak aku ni tak ada kualiti daripada sudut pelajaran dan pekerjaan, apa aku boleh buat? Jadi tukang sapu? Heh, cukupla dulu, aku tak dapat terima kalau nak kerja macam tu lagi!

Kenangan lama berpaut di ingatan..

" Kau ni buat kerja macam mana, hah?! Bodoh ke apa?! Kalau nak mop lantai, letak la signage!"

" Weh, aku bodoh ke kau yang buta?? Ni signage baik punya besar kau tak nampak, nak salahkan aku pulak? Banyak cantik janggut kau??"

" Baik kau bayar ganti rugi!"

" Siot la mamat ni! Esh, gila mendatangkan marah betul!" aku dah angkat tangan nak bagi pelempang maut tak pun karate king bagi cerdik sikit, ada ke panggil aku bodoh padahal dia yang jalan tak tengok kiri kanan, sibuk sangat dengan iPad, padan muka bila tergolek macam nangka busuk! Tapi tak sempat nak bagi 'hadiah kedua' bila supervisor datang berdehem.

" Lucas, apa benda awak bisingkan ni?"

" Encik, dia buat saya tergolek, dah habis basah semua siap pakej sakit belakang! Tengok ni," aku dah buat muka harimau belang bila mangkuk ni tak padan dengan montel tapi kuat mengadu, pengadu domba rupanya! Cis! Dia buat muka kesian, mintak belas ehsan pada supervisor aku. Aku tahan gigi nak gigit batang penyapu, pergh geram gila ni aku rasa! Tak pasal karang aku hempuk-hempuk dua-dua makhluk adam ni dengan penyapu, tambah mop bersama, rasai hempukan maha perdana aku!

" Lucas, minta maaf sekarang," muka supervisor hidung tinggi kalah Eiffel Tower tu aku tenung. Mamat montel tadi senyum kemenangan. Ini tak boleh jadi! Salah siapa sekarang?? Ego aku berkata.

" Sir, bukan salah saya!" aku berkata tegas. " Montel ni yang jalan tak tengok kiri kanan," aku sambung kemudian sambil menunjuk ke arah sesuatu yang dipanggil dengan definisi montel. Mata si montel membesar. Apesal, mengganggu psikologi kau aku panggil kau montel? Ha ha, padan muka! Lain kali diet sikit! Tengok aku, tough memanjang, tak ada lemak yang tak diperlukan! Tiba-tiba angkuh sendiri. Eh?

" Lukas! Saya serius!" muka supervisor dah tak boleh blah bila aku menjawab. Okay, hari pertama dah buat hal. Oh, bukan hari pertama, tapi jam pertama aku kerja.. err, ni memang bukti kukuh aku tak layak membuat kerja semacam ni. Kan?

" Montel, sir, saya takkan mengalah kalau memang ini bukan salah saya. Saya dah cakap kebenaran. Kalau tak percaya, sir boleh tengok cctv, montel ni ke yang jalan macam ni nenek dia punya rumah, ataupun saya yang bersalah tak letak signage?" aku mencabar, dengan nada tak mau kalah langsung. Baik punya ego ni.

" Huh!" supervisor ketap bibir. " Sir montel.. ehh, sir.. saya minta maaf bagi pihak dia. Dia tak sengaja,"

" Weh, tak payah nak talam dua muka sangat la. Dah la, aku resign sekarang! Hipokrit! Aku tak suka orang hipokrit!" aku buka topi dan uniform biru yang aku pakai dan aku bagi pada supervisor tadi. Kasar aje aku letak pada dada dia, lepas buat gaya nak cepuk dua-dua makhluk tersebut, aku beredar dengan rasa membara di hati..

" Berapa lama lagi kita boleh bertahan?" suara Ian mengembalikan aku ke alam realiti. Lagu dari radio yang berkumandang menghias telinga.

" Entahla, beb. Duit sekarang tinggal 15 ribu aje, aku dah membayangkan kita mati kering.. takkan nak jual bot ni kot?"

" Tula, kau boros sangat. Makan nak hebat selalu, dah tu tak nak makan kalau aku masak,"

" Dah kau masak daging panggang rasa macam makan arang, keras macam kayu, pahit macam abu, takkan aku nak telan jugak? Karbon kot!" Ian berkerut tak puas hati. Aku tuang lagi wine ke dalam gelas. Aku goyang-goyangkan gelas sebelum aku teguk air berwarna merah tersebut. Pain killer pun tak boleh hilangkan sakit kepala aku ni! Aku tak ada basic untuk hidup berdikari tanpa makanan sedap dan hidup yang selesa. Macam mana?

" Sir ada pesan sesuatu pada aku," Ian menyebut tentang daddy. " Duit masuk laju, cuma kena power dari sudut mental dan fizikal. Aku boleh cerita kalau kau nak, sebab aku tak rasa kau pun baik sangat, kan?" Ian angkat kening. Alex sengih aje dalam diam. Apakah?







"



Tiada ulasan: