Assalamualaikum :)

Saya banyak tulis pasal gadis tomboy dan lelaki lembut bukan nak suruh org tiru yg buruknya, tp tiru la yg baiknya. Xsemua benda nampak dgn mata kasar, guna mata hati dan jgn ambil ssuatu keputusan dan tindakan ikut hati, tp bfikir seiring dengan ilmu dan akal.

Please jgn tpengaruh dgn benda yg xsepatutnya ye, rasanya kalau pandai mbaca, mesti pandai menilai mana baik mana buruk, kan.. muahx syg sume !

*Jom add friend kat FB, Arisa Eriza :) hee, tqsm *

Jumaat, 1 Oktober 2010

Esh! Lupa lagi. camna ni??

hehe disebabkan aku xda idea nk mnulis cerpen or novel jdnya aku mnulis la bnda2 yg bfaedah skit utk tatapan para pmbaca kan hehehe.

kita kan mnusia, mmg la sll sgt tlupa. aku ingat lagi, sorg cikgu aku penah cita adegan *ehem* dia bsama isteri :

' yang, mana tuala abg? td rasanya dah ambik, tp abg lupa lepas gi tgk anak td. mana ea?'

isterinya pun punya la mcari jugak. last2..

' bang oi, ni apa ni haa yg menyangkut kat bahu ni, bukan tuala?' tepuk dahi jela ckgu aku tu. haa da nmpak kan kita mmg lah mudah sgt mjadi pelupa

ok aku listkan bbrapa petua utk kurangkan pelupaan ni sbb kuat ingatan ni sgt pntg tambah lg utk org yg tgh belajar ^^

1. KURANGKAN DOSA ~ ini penting sbbnya ilmu itu ialah cahaya & dosa adalah kegelapan. jadinya kalau sll buat dosa yg gelap, camna dia nak bsatu dgn ilmu yg cerah. kan? ini tmasuklah melihat benda yg xsenonoh cthnya aurat wanita blh melemahkan daya ingatan, onani dan lain2 *byk kan dosa2 lain*

2. SELALU INGAT ALLAH - bila lupa, ingatlah Allah sll. "Dan ingatilah Tuhan mu (Allah) ketika kamu terlupa" (Al-Kahf: 24)

3. MAKAN MADU & KISMIS - pernah aku dgr kawan aku cakap, makan kismis ni kena dalam bilangan yg odd or ganjil utk lebih khasiat. aku pun xtau knp nt aku try research kalau aku rajin hehe tlg jawabkan pd sesapa yg tau, sbb selalunya yang b'kaitan dgn kebaikan & Islam sllnya akan jd nombor ganjil kann

4. KURANGKAN MAKAN & MAKAN BENDA BERASID - banyak makan, badan akan malas *macam aku korang blh tgk cthnya hehe* & melemahkan akal & jantung. kalau jantung xsihat, macammana dia nak pam darah dgn baik ke otak, jd otak pun susah nak bfungsi dgn baik *sila betulkan kalau aku salah*

asam - elakkan kalau blh. asam banyak asid menyebabkan kemalasan & melemahkan ingatan. kalau xnak tua2 nnt xingat nm anak, so kurangkan la ya. mcm datuk aku dah 90 lebih lg, dia masih ingat aku n femili aku wpon aku hanya cucu tiri dia. hebat kann? tabik spring aku dgn kurniaan tuhan utk dia alhamdulillah ;) *nnt kalau aku berani aku tanya dia mmg xmakan asam ke masa muda2 dl hehe*

5. GOSOK GIGI SELALU - ini aku xpasti fakta or teori tp ini aku dapat masa aku pegi ceramah

6. RAJIN2LA MINUM SUSU - ini sama dgn yg kat atas. kalau ikut yg aku tau, susu neutralkan asid kan, jdnya kalau sll minum susu, xdela asid dalam badan kita yg melemahkan ingatan tu ;)

7. BANYAKKAN MBACA BUKU & AL QURAN

8. hehe ini aku pernah jumpa katna tp aku lupa - TULIS GUNA TULISAN KECIK - jd bila kita baca, kita akan tgk bbetul apa bnda nya la yg kita tulis ni kann, then jdnya kita fokus - mudah la masuk dalam otak - aku penah try, mjadi jugak tp jgn baca sambil baring, nescaya tidurlah korang hehehe

9. BACA TULISAN WARNA-WARNI - ini aku cilop dalam TV punya iklan pen kaler warna warni tu kann. rasanya dia mmg xtipu sbb bnda ni mmg bkesan *mati la, aku xkata dia tipu k, harus la dia wat iklan bdasar fakta, xgitu ^^* hehe bila warna2 pelangi tu, ati n minda kita ttarik nak baca bnding dgn kaler hitam biru n merah je *mak ai bosannya kann*

10. TAMPAL KAT DINDING - bila ada rasa nak ulangkaji, baca je kat dinding xpayah susa2 bukak buku. tambah lg benda tu kat dinding, jdnya sll & senang kita nk tgk kann. letakla sket corak bunga2an ke transformer ke kann, nescaya korang semangat nak mbaca plus wall korang pun nampak cantik *klau xcantik jgn marah aku*

11. JGN MAKAN SEMUT - semut ada bahan kimia pada belakang badan dia yg mana kimia ni mbuatkan mnusia jadi pelupa. kalau korang tgk semut yg blkg dia besar2 pas sedap melantak air sirap kan, haa belakang tu la byk bahan kimia sbnarnya. so bware ok kawan2

12. SELALU ULANG BACA - macam org mhafal qur'an. kalau dia xulang hafalan dia, mmg xlama dia akan lupa. macam kita ni bukan computer or robot. benda yg masuk dalam otak kita, kita akan lupa dalam 24jam *ini fakta* kalau kita xulang. korang xcaya, korang cuba ingat balik apa yg kawan korang msg pukul 3 petang semalam *kalau ada la*, sebijik2, korang ingat x? kalau ingat, mmg aku clap la korang mmg genius. tahniah aku ucapkan

itu jela yg aku ingat setakat ni. aku ni pun pelupa jugak sebenarnya. ohh utk tambahan, boleh la korang makan gingko biloba n amalkan hidup yg sihat & jauhi dosa, i.allah hidup pun lebih diberkati & hafalan jugak tidak tganggu. jgn lupa TUHAN, itu yg tpenting. renungkan la ye kkawan, moga dapat manfaatnya i.allah. :)

2 ulasan:

Amanina berkata...

benda yang lecturer baru je lpas ajar 10 minit yg lepas pun boleh lupa apatah lagi dah lama2. haha

Arisa Eriza berkata...

betul sgt2 tu :P